Dušan Guldan: Vek je len číslo. A SOFTIP je stále mladícka firma

10.04.2024

Ak by sa obzeral dozadu, mohol by kolegom rozprávať o časoch, kedy SOFTIP ešte nemal ani svoj vlastný web. On sám však tvrdí, že oveľa dôležitejšie je hľadieť smerom dopredu. Aj preto po 33 rokoch na trhu dokáže slovenská jednotka v segmente podnikových ERP systémov stále držať krok s obrovskými zmenami, ktoré sa v IT sektore dejú. Dušan Guldan, predseda predstavenstva a výkonný riaditeľ SOFTIPu

 

Do SOFTIPu ste prišli v čase, kedy ešte nemal ani svoju internetovú stránku, čo je dnes už úplná samozrejmosť a žijeme dobu umelej inteligencie. Ak by ste sa pozreli spätne na tých takmer 30 rokov vo firme, ktoré inovácie vo vašej branži považujete za najdôležitejšie?

Ak by sme išli spätne v čase, jednou z nich je spomínaná umelá inteligencia. Je s nami už niekoľko rokov, ale nástup ChatGPT ju dostal do širokého povedomia. Ďalším zásadným zlomom bola digitalizácia priemyslu, procesov, práce, atď. Určite do top päťky musím zaradiť cloud. My starší si pamätáme aj príchod dot.net. No a zlom niekedy úplne v prvopočiatkoch masívneho rozšírenia IT priniesol nástup PC do firiem ako klientských staníc, prišla klient-server architektúra, no a revolúciu priniesla trojvrstvová architektúra.

 

A čo nástup internetu?

Prvýkrát som sa na internet pripojil načierno v 1987. Podarilo sa mi získať kontakt na univerzitu v Mníchove a cez inteligentný terminál pomocou telefónnej linky som si vymenil s jedným profesorom niekoľko správ. A z tohto bodu sme sa za relatívne krátky čas dostali až tam, kde sme dnes.

 

Ako na to reagujú Vaši kolegovia, keď im to spomeniete?

Ja sa snažím pozerať skôr dopredu. Hovoriť mladým ľuďom to, čo bolo pred desiatkami rokov v našom extrémne rýchlo sa meniacom odvetví je, ako keby ste dopravákovi rozprávali o parnom rušni.

 

 

Dá sa povedať, že tempo inovácií sa stále zrýchľuje?

Určite áno. Svet je globalizovanejší, vedomosti, skúsenosti a novinky sa šíria omnoho rýchlejšie.

 

Ako sa dá z pozície lokálnej, slovenskej firmy držať s týmto tempom krok?

Tu by som oponoval slovu lokálnej. Máme divíziu, ktorá je úzko previazaná s Microsoftom a tak majú naši kolegovia k dispozícii mnohé zásadné informácie skôr, ako bežný svet. Mimochodom bolo to tak aj v prípade umelej inteligencie. Takéto technologické partnerstvo nám potom otvára cestu i na svetový trh, máme zákazníka napríklad v Japonsku, cez rôzne nadnárodné firmy pôsobíme v desiatkach ďalších krajín. Takže dá sa uspieť aj na globálnom trhu, ale musíte mať silného partnera.

 

Ťažíte z toho i na Slovensku?

Sme dlhodobo jednotka v ERP segmente u nás a samozrejme využívame možnosť priniesť do neho tie najlepšie technológie, aké sú na trhu. No svet ERP je konzervatívnejší a nie je tu nutnosť veľmi rýchlych a dynamických zmien. Neraz preto s novými riešeniami prichádzame ani nie tak pod vplyvom trendových noviniek, ktoré vyskočia a stanú sa rýchlo populárnymi, ale skôr na základe toho, čo nám zákazníci hovoria. Dobrým príkladom je IoT Platforma. Internet vecí je tu už niekoľko rokov, no kým vznikol na našom trhu priamy dopyt po riešení postavenom a využívajúcom túto technológiu, trvalo to určitú dobu.

 

Začínali ste ako firma, ktorá sa špecializovala na spomínané ERP systémy. Dnes je portfólio oveľa širšie. Kedy a prečo došlo k rozhodnutiu, že potrebujete svoju ponuku diverzifikovať?

Prvá diverzifikácie prišla v 2007, kedy sme sa stali partnerom SAP BusinessOne. Tá podstatná zmena v stratégii firmy však nastala po 2012. ERP trh bol saturovaný a preto sme museli prísť s ďalšími produktami, ktoré mali pre zákazníkov zmysel. Aktuálne je našou stratégiou stáť na viacerých nohách a nespoliehať sa len na jeden typ zákazníkov. Oplatilo sa nám to pri nástupe pandémie. Každá takáto šoková zmena totiž môže niektoré segmenty trhu ohroziť, v iných však, naopak, otvorí nové príležitosti.

 

 

Môžeme medzi významné zmeny zaradiť aj príchod nových, digitálnych generácií?

Samozrejme. Prichádzajú mladí ľudia, ktorí nás ďalej posúvajú. Celkovo sa menia používatelia, viac sa na nás ako dodávateľa spoliehajú, radšej sa venujú svojmu core biznisu. Prispela k tomu i cloudifikácia, ktorá sa masívne rozšírila práve cez pandemické roky. Došlo tak nielen k technologickým zmenám čo sa týka využívania softvéru vo firmách, ale aj k zmene správania sa zákazníkov. Napríklad pred rokom 2020 vyžadovali, aby sa školenia robili osobne – veľa ľudí v miestnosti a jeden lektor, ktorý im prednášal. Dnes to už úplne zaniklo, všetko sa rieši online. To bolo pred 4 rokmi nemysliteľné.

 

Spomenuli sme cloud, dnes je to už štandard nielen v privátnej, ale aj vo firemnej sfére. Smeruje teda on-premise do histórie?

V podnikovom softvéri ešte úplne nevymiera. Možno to týmto smerom postupuje, ale stále má veľmi veľa firiem práve on-premise formu vlastníctva softvéru. Ďalšie majú minimálne privátny cloud či hybridný systém.

 

A čo umelá inteligencia, ktorou teraz operujú snáď všetci poprední hráči na trhu podnikových IT, kde v tejto súvislosti vidíte SOFTIP?

Chatboty priniesli veľký boom okolo technológie, ktorá je tu už desať rokov. Aj výťahy v tejto budove majú v sebe zabudovanú umelú inteligenciu. A má samozrejme veľkú budúcnosť, ktorú nemôžeme ignorovať. Pretože každý bude využívať na riešenie svojich potrieb minimálne nejakú cloudovú službu s AI – hovoríme hlavne o odbúraní monotónnej práce, o zrýchlení analýz a podobne. Už pred viacerými rokmi sme pre konkrétneho zákazníka vyvinuli riešenie využívajúce umelú inteligenciu, dodávali sme chatboty na podporu komunikácie a podobne. Takže v tomto smere už máme skúsenosti.

 

 

Ako teda vyzerá Váš typický zákazník na slovenskom trhu?

Nedá sa hovoriť o jednom dominantnom zákazníckom profile. Pri Microsoft riešeniach to sú korporácie či štátne inštitúcie so stovkami používateľov, ale máme aj veľké množstvo malých zákazníkov, ktorým dodávame napríklad cloudové licencie. Podobne to je aj v prípade ERP, významné postavenie máme vo výrobných podnikoch, nadnárodných spoločnostiach, no napríklad v strojárstve sa sústredíme skôr na malé a stredné firmy.

 

Nie tak dávno bolo trendom, že mnohí chceli na mieru vyvinuté riešenie, dnes ako by sa trend v komunikácii globálnych technologických hráčov otáčal v prospech štandardizovaných riešení. Platí to aj v našich podmienkach?

Áno. Pretože keď prispôsobujete funkcionality softvéru presne na svoju mieru, rokmi narastú do takých rozmerov, že sa už ako celok veľmi ťažko udržiavajú. Každý zásah a zmena musia byť náročne testované, aby neovplyvnili ďalšie funkcionality, oddelenia, procesy. Preto sa snažíme zákazníkovi ukázať, že je aj iná cesta, ako sa presne a detailne držať svojich predstáv. Niekedy je lepšie urobiť kompromis. Prirovnal by som to k masívnemu zavádzaniu dotykového ovládania do automobilov. Bolo to veľmi moderné a dizajnovo krásne, no postupne zisťujeme, že oveľa jednoduchšie a lepšie je nastavovať si teplotu a intenzitu ventilácie tradičným kolieskom. Nehovoriac o negatívnom vplyve listovania v rozsiahlych menu počas jazdy na bezpečnosť. Takže sledujeme návrat analógových ovládačov v kombinácii s digitálnymi displejmi.

 

Kam sa bude SOFTIP uberať v ďalších rokoch?

Sme v tých najlepších rokoch. A neustále sa meníme, prichádzajú mladší kolegovia, klesá nám vekový priemer, prinášajú niečo nové a dokážu sa s tým presadiť. Čo je zárukou, že SOFTIP má pred sebou budúcnosť. Pretože ak by sme mali konzervatívny pohľad na svet okolo seba, nemali by sme šancu prežiť. No my aj po 33 rokoch stále úspešne fungujeme. A to je potvrdením, že sme napriek svojmu veku mladícka firma.